Bildt går stärkt ur det hela.


Med anledning av parodibloggen som driver med Bildts blogg så noterar jag förtjust att Bildt istället för att likna bloggen vid en våldtäktsman tar det hela med ro:

Inget jag hetsar upp mig över, säger utrikesministern till aftonbladet.se.

Bildt skall ha all heder för att han inte hetsar upp sig och gör en stor grej av lite satir, och hans agerande stärker troligen människors tilltro för honom. Politisk satir är bra, oavsett vem den drabbar, och så länge bloggen inte utger sig för att vara Bildts verkliga blogg ser jag inget problem med politisk satir.

För övrigt vill jag påpeka att satirbloggen är ganska rolig. Inte jätte, men den tycks ha sina små stunder. Mindre glad blir man dock av kommentarsfälten i nämnda blogg, finns det verkligen människor i Sverige som har en sådan negativ inställning till yttrandefriheten? Man kan bland annat läsa:

Helt otroligt. Borde finnas lagar mot att förlöjliga en utrikesminister såhär!

skrämmande.

Kommentera

