Minska bidragen, det finns bättre hjälp.


”Give a man a fish, you feed him for a day; teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.”

Enligt DN skall bidragen till Ryssland minskas. Bra. Vissa kanske tycker det är synd alla alla lyckade projekt måste överges men Sverige kan inte hålla på och agera världsstorebror.
Självgoda och leende dyker vi upp med våra bidragspengar ty vi vet att vi gör rätt. Vi mår bra av känslan att vara lite goda. Det är bra det här, tycker vi, bidragen ger oss ett moraliskt övertag.
Vi vet bättre än andra vad som är moraliskt rätt och riktigt. Vi ger ju så mycket. Är inte detta den yttersta formen av altruism? Att ge. Med vår köpta moraliska rätt kan vi sedan, som vet bäst, fördöma allt vi bestämmer är moraliskt fel.

Sverige påminner om den där personen som alltid skall göra rätt, vara rättvis, och god. Ni vet, den där personen som ingen egentligen gillar, man känner att om jag ser det där självgoda flinet en gång till i samband med att jag blir instruerad i hur jag borde göra då djävlar.

De bidragspengar vi trycker ut ur landet för att behålla vår moraliska trovärdighet går sällan till de som verkligen behöver dem, de går (förutom till misslyckade reningsverk) till korrupta tjänstemän och diktatorers privata skattgömmor. Det bästa vi kan göra för att hjälpa U-länder ut ur fattigdom är att verka för frihandel och öppna marknader, få EU att slopa sitt jordbruksstöd och bort med strafftullar. Detta skulle göra mer för U-länderna än vårt enprocentsmål för bidrag någonsin kan göra.

2 svar to “Minska bidragen, det finns bättre hjälp.”

  1. hanubabbel Says:

    Jag håller med om att vi bör jobba för att EU ska införa sjyssta tullar på främst jordbruksprodukter mot U-länder. Men att totalt döma ut allt svenskt bistånd på det sätt du gör är rätt oseriöst egentligen.

    Nu förstår jag att det är en skrivet i en blog och precis som du så är jag hyffsat raljant i min blog då och då, så jag tar det med en nypa salt… 😉

  2. Adam K Says:

    ”Nu förstår jag att det är en skrivet i en blog och precis som du så är jag hyffsat raljant i min blog då och då, så jag tar det med en nypa salt…”

    Ja, jag tog i lite, naturligtvis måste visst bistånd finnas.

Kommentera

