Jag vet att det är menat som avskräckande.


Men vissa saker som står i anti cannabis artikeln hos DN får mig verkligen att höja på ögonbrynen.

I artikeln, som uppenbarligen är till för att skrämma människor, berättar man om en ung kille som missbrukat cannabis. De hemskasta symptom som beskrivs tycks inte vara cannabisspecifika utan endast abstinens, sopm den ser ut för alla missbrukare.
Bland annat ges följande information (inte om abstinens, utan om det andra):

Johan hade stora mängder cannabis i kroppen och det tog fyra veckor innan det började försvinna.

Jag blir imponerad av att det går såpass snabbt. Men kanske gör det det för alla droger.

En utvärdering av cannabisprogrammet på Maria Ungdom visar att unga har större läkningsförmåga än äldre. Femtio personer under 20 år som rökt dagligen i minst två och ett halvt år utvärderades. Hälften hoppade av.

Men de som fullföljde programmet var i stort sett psykiskt återställda ett år efter att programmet avslutats.

Man kan alltså bruka cannabis dagligen i två års tid ochs edan bli i stort sett återställd. Detta om något borde visa varför cannabis inte borde vara olagligt. Människor som blir missbrukare blir det oftast inte pga en specifik drog utan för att de har en kemisk obalans i hjärnan.
Varför skulle det vara skadligt om de misbrukar en drog som man kan bli , i princip, helt rehabiliterad från istället för alkohol som kan ge både hjärn och leverskador och också kan orsaka dödsfall?

17 svar to “Jag vet att det är menat som avskräckande.”

  1. Tommie Says:

    Word!

  2. Henrik Sundholm Says:

    Jag håller förstås helt och hållet med. Och ja, du kan ju för all del se vad jag skrivit om saken på min blogg.

    http://henriksundholm.wordpress.com/tag/drogliberalism/

  3. Marie Says:

    Missade du informationen om att han blev en tjuv för att klara sitt missbruk? Att han ljög för de människor som står honom närmast? Att han sårade människor omkring sig djupt under sitt missbruk? Att missbrukare till slut mår skitdåligt, bl.a. för att de lever en lögn? Att det kan gå väldigt snett under missbruket? Att ingenting är viktigt, bara drogen? Att han tappade tankar, känslor och ord?

    Hur gick det för de 50% som hoppade av programmet?

    Hallå?! Var finns inlevelseförmågan? Nej, visst nej…det blir ju så med huvudet när man pundar…

  4. Mia Says:

    En bekant till mig jobbade på ett hem för människor som led av psykoser, orsakade av tex cannabis. Det var inte vackert.

    Dessutom är haschpundare de mest irriterande människorna som finns. De bryr sig inte ett skit om ett skit och det värsta är när de har barn.

  5. Adam K Says:

    ”Missade du informationen om att han blev en tjuv för att klara sitt missbruk? Att han ljög för de människor som står honom närmast? Att han sårade människor omkring sig djupt under sitt missbruk?”

    Det där är inget cannabisspecifikt, det är applicerbart på alla missbrukare, oavsett substans.

    ”De bryr sig inte ett skit om ett skit och det värsta är när de har barn.”

    Detta är också applicerbart på de flesta former av missbruk. Att hänvisa till sociala skadeverkningar är grovt oventenskapligt, och är egentligen bara en form av tyckande. Missbruk av rekreationssubstanser kommer alltid att förekomma och missbruk är inte önskvärt, men jag vill påstå att de medicinska skadeverkningar av cannabis är mycket lägre än skadeverkningarna från tex: alkohol.

  6. Marie Says:

    Jag skriver inte här för att försvara alkoholism. Jag har inte brytt mig om att jämföra olika sorters missbruk, eftersom det är så innerligt uppenbart att inget missbruk är hälsosamt.

    Drogliberaler är väldigt benägna att alltid ta det lättaste argumentet, nämligen att jämföra med alkohol. De hävdar också ofta att de ”så lätt kan hantera” knarket. Jag tror inte att de själva förstår hur obehagligt och jobbigt det är att umgås med en drogpåverkad människa. Dessutom finns det många som klarar av ett missbruk mycket sämre. Visst ska vi människor klara av att vara solidariska med dem som inte skulle kunna sköta en legaisering, t.ex. inte kan låta bli att köra bil när de är drogpåverkade.

    Det finns fantastiskt mycket bättre sätt att ta hand om sina ”svarta hål” än att fylla dem med droger.

  7. Marie Says:

    PS.

    Sociala skadeverkningar är mätbara. Därför är de högst vetenskapliga.

  8. Adam K Says:

    ”Jag skriver inte här för att försvara alkoholism. Jag har inte brytt mig om att jämföra olika sorters missbruk, eftersom det är så innerligt uppenbart att inget missbruk är hälsosamt.”

    Därav ordet missbruk.
    Men det gäller, som det så ofta sägs, att skilja mellan bruk och missbruk.

    ”Drogliberaler är väldigt benägna att alltid ta det lättaste argumentet, nämligen att jämföra med alkohol.”

    Jämförandet med alkohol är ett enkelöt grepp för att visa att världen inte går under. Det enklaste argumentet är att man har rätten till sin egen kropp. Jämförelser med alkohol kan man hänfalla till när alla berättar hur farligt något är.

    ”isst ska vi människor klara av att vara solidariska med dem som inte skulle kunna sköta en legaisering”
    Varför?
    vad finns det för skäl till att rätta all lagstiftning efter den minsta nämnaren? Borde inte de som kan hatera något också få göra det? Med ditt resonemang borde ingen få ta körkort eftersom vissa inte klarar av det, ingen borde få ha sex eftersom vissa blir sexmissbrukare.
    Varför skall alla lida för vissa människors tillkortakommanden? Förklara det.

    ”Det finns fantastiskt mycket bättre sätt att ta hand om sina “svarta hål” än att fylla dem med droger.”

    Visst finns det det, men är detta skäl nog att förbjuda dem?

  9. Adam K Says:

    ”Sociala skadeverkningar är mätbara. Därför är de högst vetenskapliga.”

    Nej eftersom du inte helt kan bevisa att något verkligen är en specifik drogs fel (problemet kan komma sig av själva missbruket, inte av en drogs medicinska konsekvenser). Även om en korrelation finns mellan en social skadeverkning och en substans så kan man inte säga att det inte skulle hänt utan substansen. personen i fråga kan mycket väl vara en egoistisk skit och det var därför han först blev kriminell och sedan började med droger istället för tvärt om etcetc.

  10. Johnny Scharonne Says:

    Well, jag förstår inte hur stark alkhol kan vara laglig heller.

  11. då och då rökare Says:

    Precis som Adam K säger så måste man beakta orden bruk och missbruk. Jag ”brukar” cannabis i någon form 2-5 ggr i månaden. Något jag gjort under drygt 4 års tid. Under denna period har jag avslutat gymnasiet med ett snitt på 19,0 (av 20 möjliga för er som inte vet vad det innebär), studerat på universitetet och under de senaste månaderna arbetat heltid. Jag har för övrigt flickvän och många nära vänner (som inte ”knarkar”), ja kort och gott ett stabilt liv med en tillfredställande fritid!

    På vilket sätt är min rekreation negativ?

  12. Johnny Scharonne Says:

    Din historia verkar ju inte så blodig, men det är många som fastnar för haschet. Precis som folk fastnar för vanliga cigaretter. Jag tycker cigaretter ska förbjudas. Vad man än röker förstör man ju dessutom lungorna i längden. Om vi skulle utgå från tanken att cigaretter har rätt att finnas på marknaden så tycker jag att hasch borde finnas på marknaden. Om det var lagligt att röka hasch och det gick att köpa i affären så skulle den farliga illegala handeln av hasch minska och hela haschgrejen skulle vara hälsosammare. Hasch framkallar dessutom inte speciellt mycket skadligare beteende än att supa hårt (typ vandalism, misshandel, stölder), så…well.. Om man ska tillåta det ena, så fritt fram för det andra. Jag är inte påläst speciellt mycket om hasch, men det jag uppfattat det som är att det inte är speciellt mycket farligare än alkohol och cigaretter tillsammans.

    Men jag själv skulle få bestämma, så skulle inga av ovannämda droger få finnas på marknaden.

  13. Adam K Says:

    okej, vi förbjuder allt och ger den organiserade brottsligheten rekordinkomster. För det är vad som skulle hända om vi förbjöd också tobak och alkohol. Människor kommer att handla det ändå, men av brottssyndikat, för de vill ha dessa substanser. Tänk på spritförbudet i USA, och hur det gick.

  14. Tommie Says:

    Det är mina jävla lungor, så låt mig för helvete få sabba dem. Om man får göra abort (ta ett liv) utan att nån annan lägger sig borde man väl åtminstone få tillföra lite kemi till sin hjärna, det dör ju ingen av?

    Och seriöst, kom inte med bullshitpåståenden som: ”En bekant till mig jobbade på ett hem för människor som led av psykoser, orsakade av tex cannabis. Det var inte vackert.”

    Right. Min grannes kusins bryllings morsas grannes mosters dotter tog LSD och trodde sen att att hon var en apelsin. Att du har en ”bekant” som praoade på ett hem och trodde att alla där fått haschpsykoser är helt fucking irrelevant och det är FAN INTE FAKTA!

    Idiotungen i artikeln ställde ju diagnosen på sig själv att han fått ”små psykoser”, vad fan är det? Den diskussionen har jag hamnat i förr med ett mongo som kläckte ur sig ”jag fick psykos så jag ville aldrig prova igen, livsfarligt” – sen visade det sig att det han kallade psykos var… ruset.

    Givet this psychosis shit up, people! Man kan få psykoser av alkohol också, av kärlek, och så vidare. Det är INTE ETT SKÄL ATT JAGA FOLK SOM INTE FÅTT PSYKOSER; INTE SKADAT NÅGON; INTE BEGÅTT BROTT MED POLISEN!

  15. Tommie Says:

    OCH man kan INTE resonera i idiot-termer som ”om jag fick bestämma skulle ingen av dessa finnas på marknaden”. Det är samma sak, ja, som att säga ”skulle jag få bestämma skulle inga brott få ske” eller ”skulle jag bestämma skulle månen vara grön”.

    VERKLIGHETEN kräver annat än kommunistiska ”det är bara att kollektivet kommer överens”-idéer!

  16. då och då rökare Says:

    Det är bara att inse fakta, människan har i alla tider använt droger av alla möjliga slag. Allt från mycket lätta som koffein och nikotin till tyngre substanser som kan få allvarliga konskevenser för missbrukaren. Det ligger i människans natur att finna vägar ur den vanliga vardagen för att tillfälligt stimuleras av en helt annorlunda upplevelse. Detta kan vissa finna i religion, vissa i en promenad eller kanske helt enkelt njuta av solsken och en kopp kaffe. Poängen är den att när man förbjuder människor att finna sin väg till en så att säga mental balans skapar man en värld med fler olyckliga människor. Detta är förstås en balansgång mellan hälsa och frihet för individen där förstås staten har ett ansvar. Men att kriminalisera någonting som individen gör endast mot sig själv och som inte nödvändigtvis skadar någon annan är enligt mig en form av förtryck.
    Låt staten ta mer ansvar, legalisera men, och detta är vikitigt, kontrollera!
    Låt staten ta över handeln med droger likt systembolaget eller ja, apoteket. På detta vis kan man kontrollera konsumtionen med priser och göra det praktiskt taget omöjligt med en olaglig handel. Få människor att inte handla svart genom att säkra kvaliten och ge en god service och information. Uppskatta vilka droger som kan vara direkt häslovådliga, förbjud endast dem och använd vinsten för ”drogbolaget” till arbete med de människor som har problem med droger och med information om droger för att så få som möjligt ska få negativa konsekvenser av sitt användande. Precis på det sätt som man jobbar med alkohol nu.

    Slutligen vill jag påpeka att jag inte tror att den allmänna folkhälsan skulle försämras av en sådan radikal förändring. Det är min tro att de flesta kan hantera droger och att de som har problem med droger nu är desamma som skulle ha det efter en legalisering. Det kan tänkas att det också blir lättare för missbrukare att ta sig ur sitt destruktiva beteende och ta kontroll över sitt liv med en förstående omvärld som inte förkastar ditt agerande!

  17. Johnny Scharonne Says:

    Jag är säker på att det finns massor av människor som kan hantera både sprit och hasch och som inte gör olagliga saker. Men om de aldrig hade testat på detta hade de aldrig saknat det. DIN hälsa är faktiskt samhällets problem eftersom vi har praktiskt taget gratis vård och när du blir sjuk så får samhället betala. Jag säger inte att de som är sjuka är snyltare, men det är dumt att GÖRA sig sjuk.

    Både marijuana och alkohol finns naturligt i naturen. Jag har inget emot den alkohol som blir naturligt i t.ex. vin och öl för att få fram smaken. Däremot förstår jag inte mig på starksprit eller de som super sig helt bortom allt ANSVAR som ni pratar om att människan ska ta, men inte tar när de frivilligt tar för mycket droger. En lösning kan mycket väl vara mer kontrollerad försäljning av SVAGA droger (och inte kemiska droger) så man kan se till att folk inte tar mer än att de kan ta ansvar för sig själva också.

    Jag tror inte några bloss hasch då och då skadar mer en att dricka alkoholhaltiga drycker lite då och då. Haschare påstår ofta att alla psykoser och biverkningar är lögn. Vissa forskare och läkare påstår tvärtom. Jag vet inte vem man ska tro på, men jag tror i alla fall inte att det är hälsosamt att dra in rök i lungorna och jag förstår inte varför cigaretter ens får finnas för det FINNS verkligen ingen funktion. Folk som röker tycker att de är så tuffa som förstör sin hälsa.

    ”OCH man kan INTE resonera i idiot-termer som “om jag fick bestämma skulle ingen av dessa finnas på marknaden”.” – Det är inte att resonera, Tommie. Det är min åsikt.

    ”Den diskussionen har jag hamnat i förr med ett mongo som kläckte ur sig “jag fick psykos så jag ville aldrig prova igen, livsfarligt” – sen visade det sig att det han kallade psykos var… ruset.”- Tycker du att människan du pratade med var ett mongo för att han inte ville fortsätta med haschet? Om han upplevde det som något dåligt så bör han inte fortsätta. Jag hoppas verkligen du råkar ut för en riktig psykos någon gång, Tommie.

Kommentera

