Det här är kul.


Artikeln hos SVD om läkaren som skriver ut Rohypnol till Romer får mig riktigt glad och uppåt.
Låt oss, i denna post (och i framtiden också), kalla Romer för Zigenare. Inte för att Hetsa eller på annat vis vara elak, utan för att det är enklare. Vidare anser jag att omskrivningar som ‘Afroamerikaner’ och ‘Romer’ känns mer rasistiska än neger och Zigenare. Ty om jag börjar uttrycka mig annorlunda så skulle jag mena att det fanns någon negativt med ordet neger eller zigenare.
Det är inte detta jag skall skriva om.

Jag skall skriva om hur lustigt det är med läkaren som skriver ut Rohypnol till Zigenare med sömnsvårigheter.
Det är uppenbart att läkaren i fråga är inblandad i någon form av smutsiga affärer, men att skylla på besläktade Zigenare med sömnsvårigheter är riktigt genialisk komik.

Naturligtvis måste sömnsvårigheterna också vara genetiskt betvingade, varför skulle annars Zigenarna i Lund vara överrepresenterade vad gäller svårigheter att sova, så vi har alltså en hel släkt med Zigenare som sover så dåligt att de inte kan pallra sig upp till jobbet på morgonen (Zigenare är ju kända för sin vilja att inlemma sig i 8-17 samhället), så dåligt att de alla (av en slump) går till samma läkare.
Tur att läkaren upptäckte deras genetiska deffekt och hittade ett, av en slump nära narkotiskt preparat att skriva ut till dem alla.
*puh*

3 svar to “Det här är kul.”

  1. Girka Says:

    Du skriver ju inte alls ”zigenare” för att det är enklare än ”romer”. Anledningen är helt enkelt att du vill se ner på romer som folkgrupp och inte anser att deras eget ord – rom – är ett ord du vill förknippa dig med.

    Och så heter det ”betingade” samt ”defekt”.

    Romers vilja att arbeta 8-17 är som andra människors. De flesta romer har normala arbeten. Att sprida sådana mytbildande genereliseringar är inte trevligt. Rasism i sin klaraste form.

  2. Drummeldryg Says:

    Jag vet inte om jag håller med dig där, Girka. Det finns få andra folkgrupper som har egna skolklasser så att de inte ska behöva börja förrän runt tio. Visst ska man respektera andras kulturer, men nog kan även romerna släpa sig upp lite tidigare, det kan inte var omöjligt… eller?

  3. Adam K Says:

    ”Du skriver ju inte alls “zigenare” för att det är enklare än “romer”. Anledningen är helt enkelt att du vill se ner på romer som folkgrupp och inte anser att deras eget ord – rom – är ett ord du vill förknippa dig med”

    Fel.
    jag har alltid sagt zigenare, och finner ingen anledningatt byta, varför skall andra människors preferensen styra mitt ordval?

    ”Och så heter det “betingade” samt “defekt”.”
    Jag har lite svårt att styra tangentbordet, men nu tror jag all Alt är under Ctrl.

    ”Romers vilja att arbeta 8-17 är som andra människors. De flesta romer har normala arbeten. Att sprida sådana mytbildande genereliseringar är inte trevligt. Rasism i sin klaraste form.”

    När du skriver romer menar du, uppenbarligen, de som rent genetiskt är av detta släktet (och visst finns det de av romsk härkomst som lever med vanliga jobb, säkert), jag menar den kultur som bland annat innehåller egna lagar vilka man anser är de man skall följa osv.
    Att kalla genereliseringar rasism enbart för att den behanlar en ‘ras’ iställer för en samhällsklass etc är ungefär lika begåvat som att kalla ett slagsmål hatbrott enbart för att de inblandade har olika etnicitet.

Kommentera

