Eller sluta ta avgift.


När trängselavgifterna i samarbete med vägarbeten leder till vad kvällstidningarna brukar kalla för trafikkaos undrar man lite om bästa lösningen verkligen är att råda alla att ställa bilen, borde man inte istället sluta ta avgift under tiden vägarbeten genomförs för att avlasta södra länken, ty att stänga den under rusning kan knappast vara den bästa lösningen.

Naturligtvis borde hela trängselavgiftsidén aldrig blivit till, ty om man verkligen ville att alla skall skaffa så kallade miljöbilar (de åker ju gratis), så kunde man faktiskt använt dessa till att subventionera miljöbilsköp för boende i och kring stockholm.

Man skulle tex kunnat subventionera 75k hushåll med 50k var för miljöbilsinköp och ändå fått 250-miljoner över att lägga på försvaret så man slipper nedrusta mer.
Inte för att jag är för denna form av intervention, då det egentligen bara är ett sätt att motivera höjda skatter. Jag vill blott åskådliggöra att om man, från politiskt håll, varit intresserad av något annat än en extra skatt för stockholmare, så kunde man ha gjort något annat än stockholmsdebaklet.

Annonser

4 svar to “Eller sluta ta avgift.”

  1. Henrik Sundholm Says:

    Indeed.

  2. John Says:

    eller subventionera kollektivtrafiken, samt öka möjligheterna för psykoterapi för de sociala fobiker som inte klarar av bussar och tunnelbanor p g av ångestpåslag.

  3. ClaesT Says:

    Ja, något trafikkaos var det ju inte innan trängselavgifterna, och det blev ju inte värre o värre heller. Och bilavgaser är inget problem vare sig lokalt eller globalt, så varför införa någonting som är ett styrmedel *mot* bilar? Tack-o-lov att våra kloka politiker beslutade att motverka de positiva effekterna av trängselavgifterna geniom att INTE använda dem till att förbättra kollektivtrafiken och göra den mer lockande. För hade de gjort det hade kanske fler åkt kollektivt och trafik-kaoset på vägarna för de som ändå valde bilen blivit mindre. Suck.

  4. Jonas Says:

    Trafiken flöt innan trängselavgifterna! Under försöket fick Södra Länken stängas titt som tätt, under våren har den varit öppen i princip hela tiden. Miljöbilsanvändningen ökar stadigt, de fyra miljarderna som det kostat hade kunnat användas till mycket effektivare projekt! Reningsverk runt Östersjön tex + miljöbilssubventioner enl. ovan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: