Lägg ner miljödomstolen.


Nu är måttet rågat, bägaren har runnit över, den sista droppen droppad och sockarvadden kladdig. I de flesta fall hetsar jag inte upp mig i onödan, men jag finnerdet här så otroligt upprörande att jag nästan vill återinföra dödsstraffet i Sverige. Inte för kvinnan som röker, naturligtvis, utan för hennes granne.

Att ta en sådan sak till domstol för att man, på fullaste allvar, menar att man har rätt att bestämma att grannen inte får röka på sin tomt visar på en sådan arrogans och likgiltighet för andra människor att man förtjänar lagens strängaste straff. Jag menar, tyvärr, allvar. Jag har svårt att, precis som i fallet med extra vidriga våldsbrott, på något vis kunna plädera för denna människas fortsatta existens, och därmed också miljödomstolens.
Lägg ner skiten. Vi kan inte ha en rättsinstans som helt godtyckligt lägger sig i människors liv på detta vis, det är helt oförenligt med ett fritt samhälle.

Nej, jag är inte rökare.
Jag är medveten om att det är lite förhastat skrivet vid ett tillfälle när jag är ytterst upprörd, men det skiter jag faktiskt i.

6 svar to “Lägg ner miljödomstolen.”

  1. Johan Says:

    Du tycker inte att det tyder på ”arrogans och likgiltighet för andra människor” att medvetet se till att det luktar illa på andras tomter?

    ”Luften är fri, skiter väl jag i!”, eller?

    För övrigt tycker jag att det låter överdrivet att det här ska behöva gå till domstol…

  2. Pelle Says:

    Bra rutet!
    Håller helt och hållet med, och även jag är rökfri.
    Däremot ska det banne mig respekteras att vissa väljer att röka.

  3. Hannes Says:

    Pelle:

    Varför ska det respekteras? För att det är bra att dö i förtid, bidra till astma hos barn?

    Är det inte bättre att rökare respekterar de som inte röker?

  4. Adam K Says:

    ”“Luften är fri, skiter väl jag i!”, eller?”

    Ja, på sin egen gård är luften tamigfan fri nog för att man skall kunna röka om man så behagar.

    Hannes:
    Atgt röka på sin egen gård kan inte ses som bristande repsekt för någon, så enkelt är det. Även på allmän plats anser jag att ja bör gå före nej, dvs: friheter före förbud. Dock är naturligtvis alla fria att bestämma över sin egen egendom.

  5. Johan Says:

    Adam, hur tycker du isf hon ska göra för att se till att hon inte använder den fria luften på någon annans tomt? Problemet här är ju inte att hon luktar illa på sin egen tomt, problemet är ju att hon pajjar för sina grannar.

  6. goranr Says:

    Grannen måste vara vrickad. Bara komma på idén att ta ett sådant ärende till kammarrätten. Det påminner om Robert Ascbergs reportage om grannfejd. Förmodligen är mannen dessutom stolt över sin egen irrelevans.

Kommentera

