Kvinnostigma?


Jag finner det beklämmande hur kvinnan alltid utmålas som offer, inte för min egen skull (alltså inte beklämmande för min egen skull), utan för kvinnors skull. Det måste vara svårt att leva i ett samhälle där man alltid ses som svagare, mer utmanad, oförmögen och hjälplös. Svårt att leva i ett samhälle som utgår ifrån offerbilden, gör den utsatta kvinnan till norm och alltid ser kvinnan som ett offer. Detta synsätt drivs inte av dem som så ofta kallas kvinnofientliga. Tvärt om, det drivs ofta av de som säger sig kämpa för kvinnors rättigheter, och sedan vill göra detta genom att omyndigförklara kvinnan.
Det finns otaliga exempel på detta, och jag finner det troligt att ett sådant synsätt faktiskt skadar långt mer än den hjälper.
En aspekt av detta är naturligtvis att kvinnan även i sexuella sammanhang framställs som ett offer, även när hon gör saker av egen vilja, ett exempel på detta är porr och protitution, där man helt sonika omyndigförklarar de kvinnor som säger sig göra dessa saker av egen fri vilja. Om detta kommer sig av någon form av madonnasymptom eller endast är ett sätt att kontrollera kvinnor vet jag inte om jag kan spekulera i, jag menar bara att det måste vara otroligt frustrerade att leva i en värld där man ständigt omyndigförklaras samt hålls i handen, och där ens egna val ses som ogiltiga och döms ut av de som anser sig veta bättre.
Det tycks mig som horstigmat endast är en aspekt av ett större kvinnostigma.

Ett svar to “Kvinnostigma?”

  1. Henrik Sundholm Says:

    Ett nyfeministiskt kvinnostigma, och om den nyfeministiska misogynin har jag ju bloggat 😉

    Många kvinnor verkar vilja vara bara så jämlika att de får klaga över hur ojämlikt det är. Jag vet massor av kvinnor som förringar kvinnan, men jag kan inte på rak arm komma på en enda man som gör detsamma.

Kommentera

