Så lottades ju EM också.


EM lottningen gick, som bekant, av stapeln i söndags, och även om jag inte planerat att skriva något om det kunde jag inte hålla mig. För sveriges del ser det faktiskt helt okej ut med en medelsvår grupp:
Spanien, Sverige, Ryssland, och Grekland.

Vi vet att Spanien är ett riktigt bra lag (efter senaste förlusten), men vi vet också att ett Sverige som håller tungan rätt i munnen kan vinna den matchen, men oavgjort skulle vara ett klart godkänt resultat. Ryssland gjorde ett bra kval, och gick vidare till EM på Englands bekostnad. Detta, om något, torde vara en varning. Men det sägs att den Ryska defensiven är darrig, och det är inte alls omöjligt att ta tre poäng här, givet att man inte släpper förbi en snabb omställning. Jag tror att detta kan bli en riktigt rolig match, med ytor åt båda håll och böljande spel. Tänk bulgarien…
Grekerna blir tuffa… ett defensivt starkt lag som hugger på kontringar. Inte riktigt den typen av lag SVerige brukar ha lätt mot. Men visst kan det gå vägen.
Mina tips med en halvgardering:
Spa – Sve 3-1
Sve – Gre 1-0 (Möjligen 1-1, eller 0-0)
Sve – Rys 3-1 (Möjligen 2-0, eller 2-1)

Med Sverige som grupptvåa… förhoppningsvis. Det absolut svåraste är att Sverige, givet att vi går vidare, möter Holland, Frankrike eller Italien (Okej kanske Rumänien, men troligen inte) i kvartsfinal. Så även om vi går vidare från gruppen skall vi inte hoppas för mycket.

På annat håll ser faktiskt Grupp B ut att bli rolig att se med många derbyn:
Österrike, Kroatien, Tyskland och Polen gör här upp om de två förstaplatserna, och på förhand ser väl Tyskland och Kroatien ut som favoriter. Men det är det här med derbyn… Polen och (speciellt) Österrike lär ge allt för att sätta käppar i hjulen för Tyskland, så visst har Polen en chans att gå vidare. Förhoppningsvis på Tysklands bekostnad. Kroatien är ett förbannat svårspelat lag (det känner vi väl till sedan VM kvalet) som, för att använda Mellbergs liknelse men omskriven, inte är extremt bra, och inte extremt starka… men de är bra, och de är starka.
Så visst borde det bli Tyskland och Kroatien… men jag håller tummarna för Polen.

Jag har inte mycket att säga om Grupp A… så det gör jag inte. Istället går jag på grupp C, som redan fått namnet dödens grupp *gäsp*. Det här blir en rolig grupp att se. Men vilka går vidare? Egentligen skulle vilka som helst av trion Italien, Frankrike, Holland kunna gå vidare, och det är vanskligt att säga vilka två det blir. Troligen blir dagsform avgörande. de som tappar poäng mot Rumänien kommer att få det svårast, och troligen kommer det lag, om något, som förlorar eller spelar lika med Rumänerna att missa. Men man vet aldrig. Jag kommer, även här, med ett okontroversiellt tips: Frankrike och Italien går vidare. Vilka som vinner gruppen låter jag dock vara osagt.

Vilka vinner EM?
Bollen är rund….

Ett svar to “Så lottades ju EM också.”

  1. Vanja Says:

    ”Bollen är rund….”

    Ja och hela bollen måste ligga still!

Kommentera

