Två val… ett rätt?


Venezuela kan, för tillfället, dra en lättnadens suck. Man röstade ned Chavez förslag till ny grundlag, och visst är det härligt när demokrati fungerar! Chavez verkar villig att acceptera omröstningen, men jag misstänker att vi inte hört det sista om det här.

Meanwhile in russia…
I ryssland ser det mörkare ut. Kalla krigsretoriken går hem, och trots att det rapporteras ivrigt om valfusk tror jag att Putin hade vunnit valet ändå. Man tycks helt enkelt skita i demokrati och sådant i Ryssland, och kanske gör man det när ens största problem är att klara av försörjningen en månad i taget.

Jag finner situationen i ryssland oerhört intressant, och man undrar nu hur det hela kommer att gå. Ryssland känner sig hotat. Dels från robotskölden amerikanarna vill ha, men (misstänker jag) också av Kina som nu är på väg att bli en verklig stormakt.
Jag avundas inte ryssen som delar gräns med Kina. Ryssland kommer, troligen, att förr eller senare behöva välja hur man ställer sig till Kina. Jag misstänker att vis ett möjligt samarbete kommer Kina inte att nöja sig med att vara ‘second in command’, så endera måste ryssen ta ett steg tillbaka, eller så behöver man finna allierade i väst.
Visst är det möjligt att man accepterar att agera sidekick till Kina, och i såfall finns det inte mycket andra stater kan göra om dessa två bestämmer sig för att annexera något mindre grannland.
Naturligtvis är det också möjligt att Kina fortsätter sin march mot demokrati (som de faktiskt påbörjat lite smått) och i såfall blir ryssland ensamt kvar som en ilsken, smått oberäknelig, storkmakt med mindervärdeskomplex.

Jag har egentligen ganska lite koll på både rysk och kinesisk politik… och det jag skriver är ganska fritt tänkande, men det gör inte att jag finner det mindre intressant.

Kommentera

