monopolmonopolmonopol


Med anledning av en notis i DN erindrar jag mig när jag på nyårsafton hade vägarna förbi systemet på Rosenlundsgatan på Söder. En lång kö, på 30-50 meter ringlade sig från dörren, förbi Saras tobak och Svensk Kassaservice.
Uniformerade vakter stod vid ingången och skötte insläppet.
Jag grämer mig fortfarande över att jag inte hade kamera med mig, ty den Sovjetkänsla synen förmedlade är svår att beskriva i ord.

Vem vet, kanske kan denna känsla förstärkas ytterligare, ty om Svenskarna fortsätter att öka sina alkoholintag ytterligare kanske vår regering känner sig tvingade att ransonera spriten över Jul och Nyår.
Det är minsann härligt med monopol, och ssamtidigt väldigt underligt att vi finner oss i detta. Men det är klart. Vi är ju i Sverige fostrade till en övertro på staten.

Kommentera

