Lovecraftesque


I SVD skriver man kort (till min fötjusning) om H.P Lovecrafts stigande populäritet.

Själv har jag ett bra tag varit helt såld på hans böcker. De är egentligen inte speciellt läskiga, och inte sällan vet man redan innan den sista raden i en novell (den rad som är ämnad att ge läsaren en mindre chock då han skall förstå något som funnits mellan raderna), vad där skall stå.
Det är snarare hans mytos jag finner intressant. Detta tillsammans med den tidsålder i vilken handlingen är förlagd, där vetenskap och vidskeplighet blandas, och avlägsna delar av världen omges av ett mytiskt skimmer.

Jag är såpass såld på det hela att jag även införskaffat brädspelet Arkham Horror vilket begagnar sig av Lovecrafts litteratur (Ja, jag gillar brädspel också, lite för mycket kanske), och låter spelarna tillsammans försöka stoppa varelser ‘bortom människans förnuft’, som invaderar den lilla staden arkham.

Här om dagen såg jag The Dark Knight, och noterade (stormförtjust naturligtvis) att Jokern suttin inspärrad i Arkham Asylum, en solklar Lovecraft referens.

Hur som helst rekommenderar jag Lovecraft, ty det är faktiskt riktigt trevlig läsning.

I övrigt kommer sig mitt oskrivande de snaste veckorna av att jag jobbat ganska mycket, samt passat på att ta körkort (vilket fan var på tiden), så nu torde jag bli lite mer produktiv ett tag igen.

2 svar to “Lovecraftesque”

  1. Martin A Says:

    Barnes & Noble släppte nyligen en komplett samling av Lovecrafts noveller (utom de han spökskrev eller bearbetade åt andra) i en mycket prisvärd volym. Mer innehåll och bättre omslag än de fula Omnibus-volymerna. Bara ett tips!

    Bokens ISBN är 9781435107939.

  2. Adam K Says:

    Man tackar, den hamnar definitivt på min att-köpa lista.

Kommentera

