Vad gick snett för C?


Maud vill nu mobilisera då C tycks ligga lite pyrt till. Men vad var det som gick snett egentligen, och när?

Valet 2006 fick C 7,88% av rösterna, och blev därmed näst största alliansparti. I valet till EP 2009 fick man 5,47%.

Något som fortfarande förvånar mig vad gäller centern är hur man tycks vägra att inse vad som gjorde dem till näst största alliansparti valet 2006.
Alternativet är ju naturligtvis att man väl inser det, men skiter i det.

Som jag ser det var anledningen till det goda resultatet 2006 de liberala värderingar man gav uttryck för. Vi var ganska många som med glädje noterade hur C höll på att förvandlas till Sveriges mest liberala parti med Federley och Annie i spetsen.
Jag röstade på C det valet.
Jag kommer inte att göra det i år. Speciellt inte med tanke på att Maud numera kastat frågan om den personliga integriteten överbord.

Centern är fortfarande ett trevligt parti, men jag tror att många har väldigt svårt att ge dem sin röst efter sveket. Sen har vi också problemet med vår käre miljöminister som tyvärr tycks vara spritt språngande galen. När regeringen kommer med ett förslag som är uppåt väggarna är det ofta Carlgren som kommer med det.

3 svar to “Vad gick snett för C?”

  1. Mårten Fintling Says:

    Det där resonemanget håller ju ingenstans.

    Folkpartiet svek i så fall precis lika mycket, likaså Moderater och KD eftersom HELA alliansen stod bakom den modifierade FRA-lagen.

    Däremot..Hade inte Centern stretat emot så mycket som man gjorde, så hade inskränkningarna och de integritetsstärkande skärpningarna inte kommit till stånd. Dessutom är det Centerpartisterna som nu mest debatterar FRA i efterdebatten. Folkpartiet har tystnat.

    Så vad ska du rösta på nu då?

    Vill du rösta mot FRA så återstår de rödgröna, men de känns väl knappast liberala, eller hur?

  2. Skogsmulle Says:

    Som gammal Centerpartist kommer jag nu rösta på SD för första gången. Centern är ett gäng förrädare!. EUR-vänner, Kärnkrafts-ivrare, vill att Sverige skall vara i Afganistan…
    Låt de åka ur riksdagen – för gott!

  3. Adam K Says:

    ”Folkpartiet svek i så fall precis lika mycket, likaså Moderater och KD eftersom HELA alliansen stod bakom den modifierade FRA-lagen.”

    Skillnaden är att C valet innan attraherade relativt många liberala väljare i städerna som röstade C för första gången, vilka sedan stöttes bort. KD har väl egentligen aldrig kunnat betraktas som liberala, och det var många år sedan FP kunde anses vara detta.

    ”Så vad ska du rösta på nu då?

    Vill du rösta mot FRA så återstår de rödgröna, men de känns väl knappast liberala, eller hur?”

    Ja, det är väl egentligen 10 000$ frågan. Jag skrev lite om det i ett tidigare inlägg. De rödgröna kommer inte på frågan. Jag kommer inte att rösta blankt, då det vore bortkastat. Det blir ett alliansparti eller PP. PP kommer jag endast att känna mig bekväm att rösta på om alliansen har stort försprång, vilket de nu har…. Så troligen PP.

    ”Som gammal Centerpartist kommer jag nu rösta på SD för första gången. Centern är ett gäng förrädare!. EUR-vänner, Kärnkrafts-ivrare, vill att Sverige skall vara i Afganistan…”

    Kärnkraften råkar vara den enda realistiska och relativt rena energikälla vi har, och jag ser absolut inget problem med att vi hjälper till att stabilisera Afganistan.

Kommentera

