Slut för den här gången.


Så är alltså riksdagsvalet till ända, och man måste väl säga att det blev en seger med bitter eftersmak för alliansen. Detta valresultat är slutet på en Socialdemokratisk epok, och vore det inte för SD’s framgångar skulle jag vara i det närmaste lyrisk.

PP gjorde ett väldigt svagt resultat. Detta förvånar mig egentligen inte det minsta trots att jag länge funderade på att lägga min röst på PP. Men jag tror att det var många som, i likhet med mig, kände att valet var för tight för att våga chansa. Jag bestämde mig på vägen till röstlokalen för att lägga min röst på KD i vad man väl får kalla för en stödröst.
Krysset gick till Skyttedahl (Jag låter Ingerö tänka åt mig…).
Jag kommer dock att rösta PP i nästa EP val.

Nu sitter Alliansen med en rejäl röra i knät. Ett samarbete med SD kommer inte på frågan, det vore politiskt självmord. Miljöpartiet trilskas.
Så allt pekar på att vi faktiskt får en minoritetsregering, och att Alliansen får kämpa i motvind för att få igenom sin politik. Nå en allians i motvind är väl ändå att föredra framför alternativet men visst kunde man ha önskat sig en majoritet.

Men vad menade Ohly egentligen när han, i sitt sluttal, började ryta om utomparlamentariska metoder? Det gav mig starka obehagskänslor.

2 svar to “Slut för den här gången.”

  1. Anna Says:

    Så fort Ohly öppnar munnen så får jag obehagskänslor…

    Tror att läget är rätt så lugnt, räcker ju med att alliansen håller närvaron uppe och eventuellt fiskar lite hos MP eller S i sakfrågor om man behöver en extra röst eller två.

  2. anna Says:

    NU MODERATER SKA NI SAMARBETA MED SD OCH INGET ANNAT! LÄR ER RESPEKTERA ATT TUSENTALS VILLE HA IN SD!!

Kommentera

