Minoritet att föredra framför MP


I en osignerad ledare i SVD skriver någon att Alliansen bör regera vidare även om det blir i minoritet.
Jag är böjd att hålla med om detta. Jag vill även instämma i att ett samarbete med MP inte bör komma på frågan. Även om MP har vissa drag som passar in i alliansen, så återstår det faktum att MP vill föra en politik som väldigt få av alliansväljarna skriver under på. Totalstopp för kärnkraften, höjning av bensinskatten, och kilometerskatt är bara några exempel.
Som samarbetspartner skulle MP troligen kunna tvinga igenom något av dessa förslag.

Alliansen har flest röster, och det verkar inte otroligt att man efter onsdagen kommer att ha en majoritet av rösterna utan att ha en majoritet av mandaten.

Om så skulle bli fallet är min förhoppning att Alliansen väljer minoritet framför MP. Allt annat skulle få mitt förtroende för dem att rasa.

3 svar to “Minoritet att föredra framför MP”

  1. Mållgan Says:

    Ja Carl Bildt samarbetade med Ny Demokrati och Fredrik Reinfeldt kommer naturligtvis göra detsamma med SD. Han lyckades inte göra sig av med KD och C i detta val, men målet är ju helt klart att ersätta KD och C med SD i alliansen.

  2. Charles Pylad Says:

    Intressant att läsa att en piratpartist uppmanar de borgerliga partierna att inte samregera/samarbeta med Miljöpartiet. Miljöpartiet är ju det parti som ligger närmast Piratpartiet i de frågor som utgör basen i PP:s politik 😉

  3. Adam K Says:

    Piratpartist är nog att ta i. Jag är inte medlem i partiet, och det parti som ligger mig närmast torde vara klassiskt liberala partiet (Men av någon anledning tycks politometern ha mig som piratpartist.) Men jag röstade PP i EP valet och kommer att göra det i nästa.
    I riksdagsvalet röstade jag inte PP, men hade nog gjort det om det inte hade varit så jämna undersökningar på slutet. Jag ville inte ha PP som vågmästare och därmed riskerat en rödgrön regering.

    PP driver viktiga frågor (som arbetande inom IT sektorn anser jag att de har sundast IT politik) men man tenderar att snöa in för mycket på fildelningen. Jag tycker att det gott kan fortsätta vara olagligt, det handlar snarare om att begränsa de oproportionella metoder man vill använda för att beivra denna.

    Miljöpartiet har, faktiskt, en sund inställning i många frågor. Problemet är att de tenderar att spåra ur något ofantligt i miljöpolitiken. Det är synd.

Kommentera

